سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی، با شخص بی ادب، خالص نمی شود . [امام علی علیه السلام]
دانلود فایل

ساختار جلسات درمان کوتاه مدت راه حل محور

ساختار جلسات درمان کوتاه مدت راه حل محوردسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 33 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 7

پروتکل درمانی درمان کوتاه مدت راه حل محور

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

ساختار جلسات درمان کوتاه مدت راه حل محور

جلسه اول

هدف:آشنایی گروه با هم و با درمانگر گروه، بیان قواعد گروه و تعیین چهارچوب­ها و بیان اصول کلی زوج درمانی راه حل محور.

ابتدا شرکت کنندگان با تقاضای رهبر گروه به معرفی خود اقدام کردند. بعد از اینکه اعضای گروه با هم آشنا شدند قواعد گروه برای شرکت کنندگان توضیح داده شد. مسایلی مانند رازداری اعضای گروه، شرکت در همه­ی جلسات گروه، عدم غیبت و پایبندی به جلسات گروه مطرح شد. در این جلسه رهبرگروه برای ترغیب شرکت کنندگان عنوان کرد که استفاده از تکنیک­هایی که در گروه بیان می­شود می­تواند به شرکت کنندگان کمک کند تا زندگی لذت بخش تری داشته باشند. شرکت کنندگان درباره طول جلسات و تعداد جلسات سوالاتی مطرح کردند که به آنها پاسخ داده شد. رهبر گروه درباره زوج درمانی راه حل محور و اصول کلی آن برای شرکت کنندگان توضیحاتی ارایه داد.

تکلیف: شرکت کنندگان موظف شدند برای جلسه بعد هدف­های مورد نظر خود را از شرکت در جلسات نوشته و به گروه بیاورند. این اهداف باید متمرکز به تغییراتی باشد که در گروه ایجاد خواهند شد.

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : ساختار جلسات درمان کوتاه مدت راه حل محور , درمان کوتاه مدت راه حل محور


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط علی 95/3/26:: 11:16 صبح     |     () نظر

پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری وذهن آگاهی بر پیشگیری ازعود وسلامت روان مصرف کنندگان کراک

پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری وذهن آگاهی بر پیشگیری ازعود وسلامت روان مصرف کنندگان کراکدسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 128 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 192

پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری وذهن آگاهی بر پیشگیری ازعود وسلامت روان مصرف کنندگان کراک

قیمت فایل فقط 30,000 تومان

خرید

پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری وذهن آگاهی بر پیشگیری ازعود وسلامت روان مصرف کنندگان کراک

مقدمه

در جهان امروز مصرف مواد مخدر به مثابه یکی از غم انگیزترین تراژدی ها، جنبه های زیستی، روانی و اجتماعی زندگی بسیاری از انسان ها را متاثر می سازد. مصرف طولانی مدت مواد مخدر با ایجاد اعتیاد نه تنها تاثیر سوء در وضعیت اقتصادی و اجتماعی شخص مصرف کننده یا معتاد

 

می گذارد، بلکه در تفاهم خانوادگی نیز نقش تعیین کننده ای ایفا می کند (وراگ ، 1992، به نقل از فاضلی و مولوی، 1382). این معضل دیرین دامنگیر اکثریت قریب به اتفاق کشورهاست و تقریبا در کلیه ی جوامع به طور روز افزونی قربانی می گیرد، چنانکه برخی از نویسندگان یکی از مشکلات جدی و حاد جوامع امروزی را مصرف روز افزون مواد مخدر و داروهای روانگردان

می دانند و چند دهه ی اخیر را «عصر دارو» نام گذاری کرده اند (امینی، 1379).

دارو  چیست؟

تعریف ساده ای از دارو عبارت است از : هر ماده ای که بر کارکرد بدن یا ذهن تاثیر بگذارد. این تعریف از دارو شامل الکل   و موادی نظیر توتون  یا کافئین   هم می گردد، اصطلاح عام «ماده»  غالبا برای پوشش توام الکل و داروها مورد استفاده قرار می گیرد (کان و دوبلاش  2001، ترجمه: پورافکاری، 1385).

آخرین راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی امریکا (DSM-IV)   چند طبقه از داروهایی را که ممکن است قسمتی از اختلال مصرف مواد باشند، مشخص کرده است (انجمن روانپزشکی آمریکا ، 1994، به نقل از تیسون، دگن هارت، و هارل (2000). ترجمه سلطانی، گوهری انارکی، پالاهنگ، 1384). این داروها عبارتند از : الکل، کافئین، حشیش، توهم زاها، هروئین، و دیگر مواد افیونی، مواد استنشاقی ، نیکوتین ، فن سیکلدین  (PCP)، مسکن ها   و محرکها  (کوکائین  و آمفتامین ).

که پنج طبقه : الکل، نیکوتین، حشیش، مواد افیونی و محرکها بیشترین تاثیر اجتماعی و اقتصادی را در جامعه دارند و مصرف این مواد در بسیاری از اختلالات تهدید کننده زندگی سهیم هستند (تیسون و همکاران، ترجمه سلطانی و همکاران، 1384).

 

اعتیاد چیست؟

اعتیاد عبارت از تعلق یا تمایل غیر طبیعی و مداومی است که برخی از افراد نسبت به بعضی از مواد مخدر پیدا می کنند، به عبارت دیگر، منظور از اعتیاد استفاده ی غیر طبی و مکرر از داروست که به ضرر خود مصرف کننده یا دیگران می باشد (پورافکاری، به نقل از ناصح، 1388).

امروزه در محافل دانشگاهی به جای اعتیاد از وابستگی به مواد نام برده می شود، هر چند که در میان مردم این بیماری اعتیاد و خود بیمار معتاد شناخته شده است. بیمار وابسته به مواد علیرغم تجربه ی مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد قادر بر قطع آن نیست. مصرف مواد یک الگوی رفتاری ناسازگارانه و بیمار گونه است که بروز علائم رفتاری، روانی، شناختی و جسمی به اختلالهای بالینی در فرد مصرف کننده منجر می شود.

در سال 1964 میلادی سازمان جهانی بهداشت (wHo)   به این نتیجه رسید که واژه ی اعتیاد و معتاد یک واژه ی علمی نیست و از دقت و وضوح کافی برخوردار نیست و به جای استفاده از واژه های اعتیاد دارویی و عادات دارویی، واژه ی وابستگی دارویی معرفی شد. در حال حاضر در DSM-IV به جای واژه ی دارو از واژه ی ماده و  در ICD-10 از ماده ی روانگردان استفاده می شود.

در DSM-IV برای توضیح وجوه وابستگی دو مفهوم مورد استفاده قرار می گیرد: وابستگی رفتاری که در آن بر فعالیتهای فرد برای کسب دارو و الگوی مصرف بیمار گونه تاکید می شود. وابستگی جسمی که عمدتا بر علایم ترک و تحمل تاکید دارد. ترک یک وضعیت فیزیولوژیک است که به دنبال قطع یا کاهش مقدار ماده ی مصرفی ایجاد می گردد. یعنی فرد به دنبال قطع یا کاهش مقدار ماده ی مصرفی ایجاد می گردد. یعنی فرد به دنبال قطع یا کاهش مقدار ماده ی مصرفی دچار علایم رفتاری یا جسمانی می شود.

تحمل عبارت است از وضعیتی که در آن اثرات رفتاری یا فیزیولوژیکی یک مقدار ثابت ماده ی روانگردان به مرور کاهش می یابد. به عبارت دیگر، تحمل یعنی کاهش تدریجی اثر یک ماده، در این صورت برای دستیابی به همان میزان اثر، نیاز به مصرف مقدار بیشتری از ماده است.

ملاک های تشخیصی DSM-IV برای وابستگی عبارتند از الگوی غیر انطباقی مصرف یک ماده که به ناراحتی قابل ملاحظه ای بالینی منجر می شود و با سه تا (یا بیشتر) از علایم زیر که زمانی در طی 12 ماه روی می دهد، تظاهر می کنند.

1.         تحمل که با هر یک از موارد زیر مشخص می شود: الف) نیاز به مقادیر بسیار بالاتر یک ماده برای رسیدن به مسمومیت (مستی) یا تاثیردلخواه ب) کاهش قابل ملاحظه ی تاثیر با ادامه ی مصرف همان ماده.

2.         ترک با هر یک از موارد زیر مشخص می شود: الف) سندرم ترک که برای هر ماده ی خاص مشخص است. ب) همان ماده (یا ماده ی مشابه) برای رفع یا جلوگیری از علایم ترک مصرف می شود.

3.         ماده غالبا به مقادیر بیشتر و دوره ای طولانی تر از آنچه که مورد نظر است مصرف می شود.

4.         میل دایم یا تلاش های ناموفق برای کاهش یا کنترل مصرف ماده وجود دارد.

5.         وقت زیادی در فعالیت های لازم برای به دست آوردن ماده (برای مثال، مراجعه به پزشکان مختلف یا رانندگی های طولانی ) مصرف ماده (برای مثال، تدخین طولانی) یا رهایی از آثار ماده صرف می شود.

6.         به خاطر مصرف ماده فعالیتهای مهم اجتماعی، شغلی و تفریحی کاهش یافته یا کنار گذاشته می شود.

7.         ادامه ی مصرف مواد علیرغم آگاهی به وجود مشکلات مستمر یا عود کننده ی جسمی یا روانشناختی که از مصرف مواد ناشی شده یا در نتیجه ی مصرف آن تشدید می شود (برای مثال ادامه ی مصرف کوکائین علیرغم وجود افسردگی ناشی از کوکائین، یا مصرف الکل علیرغم شناخت این موضوع، که زخم گوارشی با ادامه ی مصرف آن شدت می یابد)(انجمن روانپزشکی آمریکا، 1994)

 

قیمت فایل فقط 30,000 تومان

خرید

برچسب ها : پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری وذهن آگاهی بر پیشگیری ازعود وسلامت روان مصرف کنندگان کراک , پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری وذهن آگاهی بر پیشگیری ازعود وسلامت روان مصرف کنندگان کراک


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط علی 95/3/26:: 11:14 صبح     |     () نظر

پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران

پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهراندسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 137 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 110

پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران


مقدمه

اختلالات روانی مشکلات جدی و شایعی هستند که در سراسر دنیا مشاهده می شود. 14 درصد از تمامی ناتوانایی ها به علت اختلالات روانی، اجتماعی و عصبی بوده است و این موارد 20 درصد از کل مراجعین به مراکز بهداشتی عمومی را تشکیل می دهند.

     افزون بر آنها بر پایه برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (1993) در دنیا حدود 500 میلیون نفر از اختلالات روانی رنج می برند که از این عده حدود 25 میلیون نفر مبتلا به اسکیزوفرنی نزدیک به 150 میلیون نفر مبتلا به اختلالات نوروتیک می باشند. و بیشتر این موارد در کشورهای در حال توسعه دیده می شود. از طرفی همین سازمان معتقد است حجم مسائل رفتاری و روانی در این کشورها رو به فزونی است و این افزایش تا حدود زیادی وابسته به رشد جمعیت و تغییرات سریع اجتماعی مانند شهرنشینی و فروپاشی خانواده های گسترده و تغییر در شیوه های زندگی مردم و مشکلات اقتصادی می باشد. (منبع 15 ، ص19)

     مروری بر مطالعات همه گیرشناسی که طی 3 دهه گذشته انجام شد نشان می دهد که میزان شیوع اختلالات روانی در کشورها و فرهنگهای مختلف به علت تفاوت در روشهای نمونه گیری، متنوع بودن ابزارهای مورد استفاده، تکنیکهای مختلف مصاحبه و نوع نظامهای طبقه بندی، متفاوت گزارش گردیده است.

     اختلالات روانی نه تنها در جامعه ما بلکه در همه جوامع بشری از متمدن و غیرمتمدن به صورت آشکار و نهان وجود دارد و نمونه هایی از آن در بین مردان- زنان- جوانان- بزرگسالان و حتی سالمندان به صورتهای مختلف مشاهده می شود ولی برخی از اختلالات روانی در بین گروههای مختلف سنی و جنسی بیشتر است اینگونه افراد که مبتلا به اختلال روانی هستند بیشتر از همه مبتلا به اضطراب و تشویش هستند. اختلالات روانی آرامش و تعادل روانی و رفتاری را از بیمار سلب کرده و فرد را در سازگاری با محیط دچار اشکال می سازد که در بعضی از این اختلالات عدم تعادلها دارای صورتی آشکار هستند. (منبع30 ، ص18)

فهرست مطالب



عنوان                                                                                                     صفحه





چکیده



فصل اول:   

 مقدمه                                                                                                                         1    

      بیان مسئله                                                                                                                2    

     اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                                           3    

     اهداف پژوهش                                                                                                            4         

    تعاریف نظری                                                                                                               4  

    تعاریف عملیاتی                                                                                                           5    

     سوالات پژوهش                                                                                                          6      

فصل دوم:

نظام آموزش و پرورش                                                                                                9

     تاریخچه مدیریت                                                                                                       10

     انواع مدیریت                                                                                                             11         

     ویژگیهای مدیریت آموزشی                                                                                       12   

     بهداشت روانی                                                                                                           15  

     پیشگیری از بیماریهای روانی                                                                                     16

     اختلال روانی                                                                                                             18

     توصیف و طبقه بندی اختلالات روانی                                                                        19

     نوروز                                                                                                                         20

     روان پریشی (پسیکوز)                                                                                              20

     اختلال شخصیت                                                                                                       22

     معلولیت روانی                                                                                                          23    

     اختلالات عاطفی                                                                                                       23



تعاریف نظری اختلالات روانی

        پارانوئید                                                                                                                 24

        اسکیزوفرنی                                                                                                          25

        افسردگی                                                                                                               26

        هیپومانی                                                                                                               27

        هیستری                                                                                                               28

     قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

برچسب ها : پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران , پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران , بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران , میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران , اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط علی 95/3/26:: 11:13 صبح     |     () نظر

پایان نامه شیوه های فرزندپروری، با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی

پایان نامه شیوه های فرزندپروری، با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنماییدسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 122 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 90

پایان نامه شیوه های فرزندپروری، با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

پایان نامه شیوه های فرزندپروری، با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی می پردازد . به این منظور 180 نفر از دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی منطقه انگوت در استان اردبیل مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه نمونه به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده و در ابتدا پرسشنامة مکان کنترل نوویکی – استریکلند را پر کردند و سپس پرسشنامة شیوه ها فرزندپروری بانتون که 15 سوال داشت اجرا شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی و مدل تحلیل داده ها رگرسیون گام به گام بود. نتایج پژوهش نشان داد خرده مقیاسهای دیکتاتوری و دموکراتیک به طور معنی داری مکان کنترل را پیش بینی می کنند. اما خرده مقیاس هرج و مرج مکان کنترل را نمی تواند پیش بینی کند . این یافته ها بین معنی است که هر چه شیوه ی فرزندپروری ادراک شده توسط دانش آموزان دیکتاتوری تر باشد مکان کنترل بیرونی در آنان افزایش می یابد و هر چه شیوه ی فرزندپروری ادراک شده دموکراتیک تر باشد مکان کنترل بیرونی کاهش یافته و بر میزان مکان کنترل درونی اشخاص افزوه می شود.

کلید واژه ها: شیوه های فرزندپروری – مکان کنترل – دیکتاتوری – دموکراتیک- هرج ومرج

فهرست مطالب

فصل اول (طرح تحقیق)         

مقدمه................................................................................................................ 2

بیان مساله....................................................................................................... 5

اهداف تحقیق.................................................................................................... 7

فرضیه های تحقیق.......................................................................................... 7

تعریف اصطلاحات........................................................................................... 8

شیوه های فرزندپروری................................................................................. 8

مکان کنترل....................................................................................................... 9

فصل دوم (پیشینه تحقیق)

گفتار اول: خانواده........................................................................................... 11

مقدمه

ابعاد شیوه های فرزندپروری........................................................................ 13

بعد «گرم» بودن والدین.................................................................................. 13

بعد «کنترل» والدین........................................................................................ 14

جنبه های مثبت کنترل والدین........................................................................ 15

جنبه های منفی کنترل والدین......................................................................... 17

بعد «تعهد» (دخیل شدن) والدین..................................................................... 18

الگوهای با وم ریند در مورد شیوه های فرزندپروری................................. 19

والدین دارای اقتدار منطقی............................................................................. 20

والدین استبدادی............................................................................................. 21

والدین آزاد گذار.............................................................................................. 22

والدین افراطی (زیاده رو) و والدین و مسالحه کار (سهل انگار)................... 23

الگوهای جدید فرزندپروری باوم ریند.......................................................... 25

تأثیر متقابل کودک و والد بر یکدیگر............................................................. 26

نگرش های فرزندپروری – عمل فرزندپروری.............................................. 28

گفتار دوم: مکان کنترل

مقدمه................................................................................................................ 30

مفاهیم و اصول در نظریه یادگیری اجتماعی راتر........................................ 30

درک سازه مکان کنترل.................................................................................... 33                

تحول شخصیت از دیدگاه راتر....................................................................... 35

جنبه های منفی احاطه و کنترل....................................................................... 37

پیامدهای شخصی منفی.................................................................................. 38

پیامدهای منفی بین فردی و اجتماعی............................................................. 39

بررسی مقیاس های مکان کنترل..................................................................... 39

گفتار سوم: سوابق پژوهشی

الف – تحقیقات انجام شده درباره شیوه های فرزندپروری درداخل و خارج از کشور            42

ب – تحقیقات انجام شده درباره مکان کنترل در داخل و خارج کشور....... 45

ج – بررسی ارتباط شیوه های فرزندپروری و مکان کنترل در گسترة تحقیقات          49

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه................................................................................................................ 57

جامعه آماری.................................................................................................... 57

نمونه آماری..................................................................................................... 57

روش نمونه گیری........................................................................................... 57

ابزارهای گردآوری اطلاعات و شاخص های روان سنجی............................ 57

پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بانتون.................................................. 57

روایی............................................................................................................... 58

پایایی............................................................................................................... 58

نمره گذاری...................................................................................................... 58

مقیاس مکان کنترل نوویکی – استریکلند

روایی............................................................................................................... 59

پایایی............................................................................................................... 60                

نمره گذاری...................................................................................................... 61

روش تحقیق..................................................................................................... 62

شیوه اجرای تحقیق......................................................................................... 62

روشهای آماری تحلیل داده ها........................................................................ 63

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

الف – تحلیل توصیفی..................................................................................... 65

ب – تحلیل استنباطی...................................................................................... 71

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

خلاصه تحقیق.................................................................................................. 75

بحث و نتیجه گیری......................................................................................... 75

محدودیت های تحقیق

الف – محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر............................................... 77

ب – محدودیتهای در کنترل پژوهشگر........................................................... 78

ارائه پیشنهادها (پیشنهادات).......................................................................... 79

کاربردها .......................................................................................................... 79

منابع................................................................................................................ 81

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

برچسب ها : پایان نامه شیوه های فرزندپروری، با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی , پایان نامه شیوه های فرزندپروری، با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی , شیوه های فرزندپروری، با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی , مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی , پایان نامه شیوه های فرزندپروری


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط علی 95/3/26:: 11:12 صبح     |     () نظر

پایان نامه بررسی رابطه سبک های مختلف عشق با معناداری زندگی ،صمیمیت و گذشت در زندگی در بین افراد متأهل

پایان نامه بررسی رابطه سبک های مختلف عشق با معناداری زندگی ،صمیمیت و گذشت در زندگی در بین  افراد متأهلدسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: pdf
حجم فایل: 128 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 165

پایان نامه بررسی رابطه سبک های مختلف عشق با معناداری زندگی ،صمیمیت و گذشت در زندگی در بین افراد متأهل

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

پایان نامه بررسی رابطه سبک های مختلف عشق با معناداری زندگی ،صمیمیت و گذشت در زندگی در بین  افراد متأهل

چکیده تحقیق

هدف از انجام این پژوهش،بررسی رابطه سبک های مختلف عشق با معناداری زندگی ،صمیمیت و گذشت در زندگی در بین  افراد متأهل بود .این تحقیق از نوع همبستگی است که رابطه بین متغیرهای فوق الذکر را بررسی می کند و جامعه آماری آن را افراد متأهل شهر اردبیل تشکیل داده اند و نمونه نیز شامل 100 نفر به روش تصادفی از بین زوجین انتخاب شدند .برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سبک های عشق هندریک ،شاخص ارزشمندی باتیستا و آلموند ،پرسشنامه صمیمیت  واکر و تامپسون و پرسشنامه گذشت والکر و گارسوخ استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری همبستگی و رگرسیون به روش ورود استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های مختلف عشق و صمیمیت رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. ( 197/0r= ،000/0p=).یعنی سبک های مختلف عشق می تواند صمیمیت بین زوجین را پیش بینی کند.همچنین بین سبک های مختلف عشق و معناداری زندگی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. (105/0 r=،011/0p=).یعنی سبک های مختلف عشق می تواند معناداری زندگی را پیش بینی کند.و دیگر اینکه بین سبک های مختلف عشق و گذشت در زوجین رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. (184/0r=،000/0p=).یعنی سبک های مختلف عشق می تواند گذشت در بین زوجین را پیش بینی کند.به طور خلاصه ،سبک های مختلف عشق از بین متغیرهای یاد شده صمیمیت را بهتر می تواند پیش بینی کند.

واژه های کلیدی:سبک های مختلف عشق،معناداری زندگی،صمیمیت،گذشت

فصل اول

کلیات

 

مقدمه

رایج ترین دلیل ازدواج عشق است. برای اینکه عشق به وجود آید باید دو نفر باشد که به رشته ی محبت یکدیگر بپیوندند نیرویی که زن و مرد را به همه ارتباط می دهد، الفت یا محبت است. با آفرینش انسان عشق نیز آفریده شد. عشق بین زوجین چیزی است که علاوه بر آرامش دو طرف بر دیگر افراد خانواده هم تاثیر مثبتی دارد (رحیمی- عرفان منش، 1385). کپهارت (1967) از هزار دانشجوی مجرد سوال کرد، آیا حاضرید با کسی ازدواج کنید که تمام خصوصیات مطلوب و مورد نظر شما را داشته باشد، اما عاشق او نباشید؟ 65 درصد مردان و 24 درصد زنان گفتند هرگز حاضر به ازدواج با چنین شخصی نمی باشند. وقتی همین سوال را از مردان و زنانی که فردی را به عنوان نامزد انتخاب کرده بودند پرسیدند، دریافتند که 80 تا 90 درصد حاضر به ازدواج با چنین شخصی نمی باشند. استرنبرگ  (1986) از کسانی است که راجع به عشق نظریه پردازی کرده است وی براساس یک پژوهش دریافت عشق یک حالت روانشناختی است که دارای سه بعد صمیمیت، شوریدگی و تصمیم-تعهد است. صمیمیت  که به عنوان یک فرایند مهم در توسعه روابط عاشقانه شناخته شده است، در تغییر کارکرد اولیه ازدواج که شامل عشق ومحبت و صمیمیت بین زن وشوهر است نقش اساسی داشته است. (برگروهانا، 1999) صمیمیت در روابط دیرپای عاشقانه با توجه به سطح تعهد و نزدیکی عاطفی، شناختی و فیزیکی که فرد در رابطه متقابل خود با شریکش تجربه می کند تعیین می شوند صمیمیت به صورت الگوی رفتاری بسیار مهمی مهفوم سازی شده، که دارای جنبه های عاطفی- هیجانی و اجتماعی نیرومند است و بر پایه پذیرش (تجربه مثبت همسویی و برابری)، رضایت خاطر (تجربه مثبت مشارکت)، و عشق شکل می گیرد (تن هاتن ، 2007). روانشناسان، صمیمت را توانایی برقراری ارتباط (بدون کنترل) با دیگری و بیان عواطف (بدون بازداری) تعریف می کنند و آن را حق مسلم و از حالات طبیعی انسان می دانند. (برگرفته از بلوم ، 2006). استرنبرگ (1986، برگرفته از برانون  2002) در مدل سه وجهی خود از عشق، صمیمیت را احساس نزدیکی با دیگری می داند و معتقد است که مشارکت عادلانه در زندگی خانوادگی، صمیمیت را به دنبال خواهد داشت. مک کلوگ و همکاران (1998) تلاش کردند در پژوهش خود، مشخص کنند که چگونه گذشت  به وسیله ی متغیرهای سطح رابطه مانند رضایت، تعهد، صمیمیت پیش بینی می شود. نتایج نشان داد که صمیمیتِ رابطه ایِِ پیش از آسیب از طریق ممکن ساختن عذرخواهی و سپس همدلی، گذشت کردن را تسهیل کرد. گذشت عبارتست از مهار کردن یا ممانعت از هیجانات کینه توزانه از طریق تجربه هیجانات قوی، مثبت، و مبتنی بر محبت در هنگام یادآوری خطای شخص دیگر. هیجانات مثبت مبتنی بر محبت می تواند همدلی، همدردی، ترحم، ابراز عشق خالصانه یا حتی عش رمانتیک نسبت به فرد خطاکار باشد. انس با خدا، گذشت در زندگی، صبر و بردباری، گشاده رویی و خوش خلقی و نظایر اینها از نتایج و فواید ارزشمند عشق  هستند که می توانند به زندگی آدمی آرامش توأم با معنا بخشیده و او را از پوچی و بی هدفی نجات بخشند.

برخی از مولفان، ادعا نموده اند که وجود و احساس معنا در زندگی مانند کلیدی است که می تواند قفل و گره مشکلات زندگی را باز نماید تا افراد کنش های مثبتی انجام دهند. برخی روان شناسان مانند آلئورت (1954)، فرانکل (1972)، و مازلو (1962) وجود معنا در زندگی، را به عنوان مهمترین عامل موثر بر کنش های روان شناختی مثبت می دانند.

هدف مطالعه، حاضر بررسی رابطه بین سبکهای مختلف عشق با صمیمیت، گذشت و معناداری زندگی در بین زوجین می باشد تا تعیین شود که رابطه ای معنادار بین این  متغیرها با هم و نیز با سبک های مختلف عشق در بین افراد وجود دارد یا نه.

 

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

برچسب ها : پایان نامه بررسی رابطه سبک های مختلف عشق با معناداری زندگی ،صمیمیت و گذشت در زندگی در بین افراد متأهل , پایان نامه بررسی رابطه سبک های مختلف عشق با معناداری زندگی ،صمیمیت و گذشت در زندگی در بین افراد متأهل


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط علی 95/3/26:: 11:10 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >